dinsdag 24 september 2019

5 tips om van een zure citroen een toffe peer te maken

Je kent ongetwijfeld wel die mensen voor wie het glas altijd half leeg is, die collega die voor elke oplossing een probleem heeft, die persoon die je vroegtijdig onderbreekt en jouw idee vroegtijdig afvoert en misschien herken je jezelf wel in bovenstaande omschrijvingen.

Vaak benoemen we dit soort gedrag als klagers en zagers die de kar tegenhouden in plaats van de kar mee vooruit te helpen. Ze vormen het spreekwoordelijke blok aan ons been.

In deze blog deel ik graag een aantal strategieën die je kan gebruiken om op een constructieve manier met deze mensen om te gaan.

Optie 1 : Achterhaal wat er écht leeft 
Het is altijd waardevol om eerst de tijd te nemen om te luisteren naar wat de "klager" zegt. Misschien hebben ze wel een constructieve opmerking waarmee jouw idee net iets beter kan worden. In dat geval is de klaagzang eerder constructief bedoeld.

Optie 2 : Maak van de klager een partner in crime
Een bevriend directeur worstelde al een tijd met een medewerker die telkens als er een idee op tafel kwam in de weerstand ging. Op een dag besliste de directeur om het over een andere boeg te gooien. Nog voordat ze de plannen naar de organisatie communiceerde vroeg ze aan de medewerker om haar kritisch oog al eens op de plannen te gooien en aan te geven waar de "valkuilen" zaten. Deze strategie  zorgde ervoor dat de klager op het moment dat de plannen in de organisatie gelanceerd werden de plannen steunde.

Optie 3 : Nodig uit om mee te denken
In deze strategie kaats je de bal terug naar de klager ; als men begint tee klagen over wat er allemaal mis gaat in de wereld, stel je de vraag "En wat ga je eraan doen om dit te verbeteren ?" "Heb je al een idee hoe het anders kan ?". Door deze strategie toe te passen nodig je de klager uit om mee te denken naar oplossingen in plaats van te blijven hangen in de problemen.

Optie 4 : Geef tips
Het gebeurt ook regelmatig dat de klaag- en zaagzang een uiting is van stress. In dat geval heeft de medewerker het vooral moeilijk met wat je vertelt. Door de stress zal de collega niet helder en rationeel kunnen denken, maar gaat hij over in een instinctieve reactie (vechten - vluchten - verstijven). Je kan hem in die situatie helpen door een tip te geven hoe het wel kan. De tip kan hem terug op weg helpen om het nieuwe idee toch een kans te geven in plaats van te blijven hangen in klagen en zagen.

Optie 5 : Focus op de positieve mensen
Helaas steken we vaak té veel tijd in negatieve mensen om hen over te halen tot constructief positief gedrag. Indien mensen echter blijven klagen en zagen en écht niet mee willen gaan in één van bovenstaande strategieën wees dan duidelijk "Als je er niets aan kan of wil doen, stop dan met klagen en zagen, maar accepteer de feiten zoals ze zijn". Als je wagen vastzit in de modder heeft het ook geen zin om gas te blijven geven. Door de positieve mensen de aandacht te geven die ze verdienen maak je anderen ook duidelijk dat je focus ligt op de positieve mensen. Indien ze je aandacht willen moeten ze ook positief meewerken.


Wil je ook aan de slag om een positieve cultuur in je organisatie te creëren ? www.positiviteit.be of contacteer ons op info@positiviteit.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten