zaterdag 28 januari 2017

Het ABC van positiviteit - "B" van Betrokkenheid

"B" van Betrokkenheid

Herken je één van volgende situaties :
  • Collega's participeren niet tijdens een vergadering, maar als ze eenmaal de deur uitgaan spuien ze bakken kritiek
  • Je collega heeft tijdens de lunch meer interesse in candy crush of Facebook, dan in z'n collega's.
  • Als je aan een vriend of collega een gunst vraagt krijg je meteen een zucht te horen

Dit zijn maar enkele tekenen van lage betrokkenheid. 

Bedrijven zijn voortdurend op zoek naar betrokken medewerkers. Het is een term die veelvuldig aan de directietafel gebruikt wordt, net zoals engagement, maar aangezien beide woorden synoniemen zijn, is het maar normaal dat ze door elkaar gebruikt worden. 

Wat is het nut van betrokkenheid ?
Onderzoek is zeer duidelijk over het belang van betrokkenheid. De cijfers spreken voor zich. De impact van echte betrokkenheid vertaalt zich in volgende cijfers :
  • 43% meer inkomsten voor de organisatie
  • 12% meer bij aan klanttevredenheid
  • 18% meer productiviteit. 
  • 49% minder ongevallen
  • 37% minder absenteïsme
  • 4X meer financiële performantie van de organisatie
Het spreekt dus voor zich dat betrokkenheid hoog op de agenda staat van veel directiekamers.

Maar waar hebben we het nu eigenlijk over ? 
Betrokkenheid is een combinatie van motivatie en bijdragen aan resultaat. In het youtube filmpje hieronder licht ik aan de hand van een sterk model toe hoe het niveau van betrokkenheid kan variëren afhankelijk van de persoon voor je en afhankelijk van de situatie. 




De link tussen positiviteit en betrokkenheid
Er is een duidelijke link tussen positiviteit en betrokkenheid. Doordat organisaties met een sterke mate van betrokkenheid betere resultaten neerzetten draagt dit automatisch al bij tot een betere sfeer. Collega's werken samen in plaats van op eilanden en het belangrijkste van al medewerkers hebben een sterk gevoel dat de zaken waar ze aan werken nuttig en waardevol zijn, dat ze bijdragen aan een groter geheel, waardoor een positieve, gemotiveerde sfeer ontstaat. 

5 tips om meer betrokkenheid te creëren
  1. Luister naar elkaar : door elkaar echt aandacht te geven, begrijp je elkaar beter en snap je waar je collega's aan werken.
  2. Betrek medewerkers bij beslissingen : Vraag inbreng bij het nemen van beslissingen. Dit betekent niet dat je de beslissingen aan anderen overlaat, maar als je vraagt naar meningen en er rekening met houdt, dan zullen medewerkers zich sneller achter je beslissingen scharen.
  3. Moedig medewerkers aan om uit de comfortpositie te komen : Dit kan je doen door hen te coachen, nieuwe vaardigheden aan te leren en nieuwe projecten te laten uitvoeren. 
  4. Creëer duidelijke doelen, missie en visie : Hoe duidelijker je bent, des te gemakkelijker kunnen medewerkers zich achter de missie, visie en doelen scharen. 
  5. Laat medewerkers scoren : Indien iemand in je team een knap resultaat heeft neergezet erken dan ook dit succes en steek de pluim zeker niet op je eigen hoed. 

Wat we hierboven omschreven hebben is niet altijd even eenvoudig. Ook jij mag af en toe een mindere dag hebben. Bekijk de betrokkenheid op langere termijn en bouw er elke dag aan. Hierdoor boek je blijvende resultaten. 

Een vooruitblik
Volgende keer staan we in deze reeks stil bij de "C" van Complimenten

Eerder verscheen reeds 
Contacteer ons via www.positiviteit.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten